Tiszta levegő, tiszta fej!

A világ legfontosabb emberei nem a kormányzati épületekben, minisztériumokban ülnek, hanem az általános iskolák padjaiban. A gyerekek hatékony, jó tanulásának egyik – kevéssé ismert -alapfeltétele a jó levegőminőség. Miért fontos és hogyan ellenőrizhető az iskola, tanterem levegőminősége?

Az iskolákban a szén-dioxid elsődleges beltéri forrása az épületben tartózkodó diákok légzése. A szén-dioxid koncentráció az iskolaépületekben jellemzően 400 és 2500 ppm között mozog. Miért fontos a tanterem levegőminősége? Minél több diák van a tanteremben, annál több a keletkező szén-dioxid. A romló beltéri levegőminőség pedig számos hátrányos hatással rendelkezik: - Romló tanulási teljesítményszint - Figyelemkoncentráció csökkenés - Hosszú távú egészségügyi hátrányok Klinikai kutatások azt mutatják, hogy a vizsgált diákok koncentrációs és tanulási képessége egy kilences skálán, akár hat értéket is eshet 1000 ppm-es szén-dioxid szint mellett. Az "Iskolai környezet: Policies Current Status" című kiadványában az Egészségügyi Világszervezet (WHO) megállapítja, hogy a jó beltéri levegőminőség - ahol a szén-dioxid az egyik fókuszterület - az alapja a diákok és a tanárok alacsonyabb hiányzási arányának, a jobb tanulmányi teljesítménynek. A SINPHONIE projekt (Schools Indoor Pollution and Health - Observatory Network in Europe), amelyre a jelentés is hivatkozik, azt tanácsolja, hogy számos megelőző intézkedést kell hozni a megfelelő oktatási környezet érdekében. A vizsgálat során 20 iskolát figyeltek meg különböző országokból egy meghatározott ideig. A szűrés eredménye az volt, hogy egyes iskolákban a tanulók az osztályteremben töltött idő 90-95%-ában 1000 ppm feletti szén dioxid szintnek voltak kitéve, míg más iskolákban ez a szám az idő 30-45%-a volt csak mérhető. Néhány iskolában a 2 500 ppm feletti szinteket az iskolai nap 50-55%-ában túllépték. Az ezen értékek csökkentésére irányuló intézkedéseket,(mint például a szünetekben történő kényszerszellőztetés vagy a szellőzőrendszerben elhelyezett ventilátorok használata), nem alkalmazták. Ennek oka, az iskolaépületek korszerűtlen fűtése volt. Azaz a friss levegő épületbe engedése, az iskola átszellőztetése túlságosan lecsökkentette volna a beltéri levegő hőmérsékletét.  

tovább a cikk 2. részéhez ...

Csatlakozz hozzánk: Facebook